TURISTIČKA PRIČA IZ LIVNA Marina je na sve potaknuo Goran Višnjić, a njegove ideje prepoznao je prijatelj Mate Rimac

Continental Adventure

Da je livanjski kraj jedan od ljepših, ne samo u BiH nego i šire, svima je dobro poznato. Predivna priroda i divlji konji koji su prava rijetkost u svijetu veliki su turistički potencijal i bogatstvo koje ovaj kraj ima. No, tek unatrag posljednjih nekoliko godina počelo se raditi na promidžbi turizma u ovom kraju. Jedan od onih koji je "uplovio" u ovu djelatnost je i livanjski fotograf i snimatelj Marin Mamuza. Danas u njegove kuće za odmor na planini Tušnici stižu turisti iz cijelog svijeta. Pitamo, otkud iz snimateljskih i filmskih voda u turističke.

"Mene je u turizam dovela fotografija. Kada sam se vratio iz Zagreba uvijek sam išao fotografirati, najviše divlje konje i naše livanjske prirodne motive. Fotografirajući, uvijek sam razmišljao kako sam na livanjskoj visoravni sam. Nije bilo drugih fotografa, turista, jer ono što ja tu vidim siguran sam bio da bi vidjeli i drugi ljudi iz svijeta. Taj proces fotografiranja je trajao nekih četiri ili pet godina", priča Marin za Hercegovina.info.

U Toskani je shvatio što sve Livno ima

Obišao je brojne europske i svjetske zemlje, a u jednoj je shvatio kako i kući ima puno više od toga.

"U međuvremenu sam putovao i na druge destinacije u svijetu. Od Austrije, Grčke ili Toskane gdje sam radio jako puno lijepih pejzaža. Ukoliko poznajte scenu iz filma 'Gladijator' kada jedan od aktera prolazi kroz polje žita. Tako sam odlučio napraviti na tom mjestu nešto slično. Probudim se ujutro, sunce izlazi i stigla je magla, okrenem se oko sebe tu je bilo još 50 ili 60 fotografija. Ta lokacija nije nešto specijalno, a mi ovdje imamo takvih koliko želite. Tako se u meni počela razvijati ideja da ljudi dođu dolaziti kod nas upravo zbog fotografije i svega što ovaj kraj nudi".

S obzirom na to da se bavi snimanjem, na jednom filmu surađivao je s najpoznatijim hrvatskim glumcem Goranom Višnjićem. Kako ističe Marin, upravo mu je on "otvorio oči" i potaknuo ga da ozbiljnije zakorači u svijet turizma.

"Idući značajan korak je bio kada sam radio jedan film s Goranom Višnjićem. On je vidio fotografije koje sam postavljao na svoj Instagram i upitao me bi li mogao on doći u posjet jer mu se na fotografijama učinilo fenomenalnim. Odveo sam ga do divljih konja. Ne postoji lokacija u svijetu koju on u svijetu nije vidio i posjetio, ali je rekao da ovakvu prirodu i lokaciju nikada još nije vidio, prostranstvo, slobodu i divlje konje. Kada je on to rekao, onda sam shvatio da ovdje mora biti nešto više. Zbog toga je on jedna od ključnih osoba za cijelu priču".

Livanjski poduzetnik Jako Andabak nije vjerovao u njegov projekt

Nakon Višnjićevog posjeta Livnu, Marin je krenuo u "osvajanje tržišta". Krenuo je od obližnje Dalmacije gdje se obratio svom Livnjaku Jaki Andabaku tadašnjem vlasniku hotelskog lanca 'Blu Sun'. No, Andabak je bio skeptičan.

"Nakon toga sam krenuo s organizacijom tura i kada sam vidio da bi to moglo ići otvorio sam svoju tvrtku Continental Adventure 2017. godine. Trebalo je nakon toga doći do prvih turista. Prvo ciljano tržište je zbog blizine bila dalmatinska obala gdje ima puno turista i ljudi. Stoga sam prvi kontakt ostvario s našim Livnjakom Jakom Andabakom koji ima svoje hotele. On me primio na sastanak na kojem sam ja održao prezentaciju. Jako me saslušao i rekao da je sve to super, ali da ta priča neće uspjeti. Rekao je da je to pokušao raditi i da su ljudi bili nezadovoljni te je ukinuo taj izlet. Bio sam u nevjerici jer sam bio uvjeren da je nezadovoljstvo tih ljudi prouzročeno jedino nekim operativnim, odnosno ljudskim faktorom, a nikako destinacijom. No, nekako sam ga uvjerio da sklopimo suradnju. U njegovom lancu hotela 'Blu Sun' išli smo s nekom pristupačnom cijenom, jer vi doslovno morate na početku "vući ljude za rukav". Lako je raditi s nekom brendiranom lokacijom nego s onom gdje turizam doslovno ne postoji. Rekao sam mu da ćemo pokušati i ako ljudi budu nezadovoljni da ćemo vratiti novac. Pristao je i prvi ljudi koji su došli bili su oduševljeni. Tako se pokrenula cijela priča, od Dalmacije, regije i cijelog svijeta", govori nam Marin.

Marin Mamuza Continental Adventure

Korona je kaže dovela ljude iz BiH, ali sve je više onih iz cijelog svijeta koji prepoznaju livanjski kraj.

"Krenuli smo nakon toga s reklamiranjima i promidžbom na društvenim mrežama, bookingu i ostalim platformama. Moram reći kako smo najveći "boom" doživjeli na domaćem tržištu koje smo bili totalno zanemarili. Za vrijeme pandemije koronavirusa smo otkrili da postoji zanimanje domaćih ljudi da dođu kod nas. Tako smo se otvorili domaćem tržištu. Danas nam 50 posto posjetitelja dolazi s domaćeg tržišta, a drugih 50 posto iz regije, zemalja bivše države, ali i Austrije, Njemačke, Italije, Slovenije, SAD-a, Velike Britanije i drugih zemalja svijeta".

Izleti su jednostavni, ali prepuni doživljaja.

"Tura je bazirana na vožnji i posjeti divljim konjima. Sada smo nabavili nova otvorena vozila, koja pružaju pravi doživljaj safarija. Sve je naravno upotpunjeno pružanjem gastronomskih usluga u kojima prednjače livanjski specijaliteti. Posebno je u toj gastro ponudi neizbježan naš livanjski sir koji je poseban".

U ponudi su i E-bike Mate Rimca.

"To je jedan od najboljih načina kretanja kroz prirodu. Ne šteti ništa prirodi, nema nekog zvuka i oni baš koriste za pravo uživanje".

Marin Mamuza Continental Adventure

Na Tušnici je izgradio tri predivna objekta za odmor

No, cijelu priču od jednodnevnih izleta trebalo je pretvoriti u nešto više. Stoga se Marin odlučio na izgradnju kuća za odmor na planini Tušnica poviše Buškog jezera. Radio je na način da ih je pravio po tome "gdje bi se on došao odmoriti" kada ga umore sve životne obaveze.

"Tako je. Ja sam pravio kuće po svojoj mjeri. Specifičnost našeg resorta je da između svake kuće ima 50 do 100 metara praznog prostora na kojem nema ništa, tako da svaka kuća funkcionira posebno. Nisam želio napraviti kuće jednu blizu druge kako to imamo na Kupresu ili Blidinju koji za mene nisu dobra mjesta za odmor, jer su postali previše urbanizirani i nema privatnosti i mira. To sam želio izbjeći. Istina , treba i puno zemljišta, ali to smo napravili. Sve je ispalo kako treba. Jedna kuća ide na nekih četiri do pet tisuća kvadrata prostora".

Marin Mamuza Continental Adventure

Sada u njegovim kućama može boraviti ukupno 16 ljudi, no od sljedeće godine znatno će proširiti svoje kapacitete.

"Danas imamo tri završene smještajne kuće za najam i tri naša objekta koja koristimo za upravljanje. Svaka kuća je posebna, u jednoj mjesta ima za šest ljudi, u drugoj za četvero i u trećoj također šestero. Sljedeće godine planiramo u ponudi imati preko deset smještajnih jedinica."

Kupolu kakvu je vidio u Americi svi žele rezervirati

Jedan objekt posebno se ističe i najviše rezervacija Marin prima upravo za njega. Radi se o predivnoj kupoli iz koje se pruža predivan pogled.

Marin Mamuza Continental Adventure

"Sve kuće koje imamo smo napravili sami. Malo smo bili nezadovoljni s našim građevinarima nakon čega smo sve uzeli u svoje ruke. Tako unutar svoje tvrtke imamo građevinski odjel koji rade sve kuće od početka do kraja. Što se tiče spomenute kupole, ona je napravljena od metalne konstrukcije. Ja sam to vidio u Americi i želio sam napraviti jednu takvu. Ona je najviše tražena zbog svega što nudi i prostora kojeg ima. Sada radimo na razvoju nove kupole koja će biti jedinstvena u svijetu, budući da je ova trenutna na neki način "šator". Razvijamo poseban objekt posebnog oblika, čvrsti objekt s pravom izolacijom".

Za cijelu priču trebalo je i dosta ulaganja i financijskih sredstava. Istu je pak prepoznao drugi poznati livanjski poduzetnik Mate Rimac s kojim je Marin još od ranije prijatelj i koji je odlučio "uskočiti" u cijelu priču.

"Imam partnera , a to je Mate Rimac koji je investirao u tvrtku u dva navrata značajan iznos i on sada ima 40 posto suvlasništva u tvrtki, a ja sam ostao na 60 posto. On se uključio u našu ideju, a mi se poznajemo i od ranije, prijatelji smo".

Marin Mamuza Continental Adventure

Kada je riječ o sezoni, turisti pretežno dolaze ljeti, no Marin i to nastoji promijeniti.

"Ljeti je bolja posjećenost jer su tada godišnji odmori i sve ostalo. Međutim, radimo na cjelogodišnjoj sezoni. Nabavili smo sada i nova vozila s gusjenicama tako da se možemo kretati bilo kuda i za vrijeme snijega kojeg bude ovisno od zime do zime. Radimo putem bookinga, putem naše stranice, ali i na sve druge načine kako bi privukli ljude".

I drugi turistički djelatnici u ovom kraju su se "bacili" na posao i promidžbu.

"Surađujemo dosta. Ukoliko su nama popunjeni kapaciteti, turiste šaljemo kolegama, kao i oni nama. Može to još bolje, ali suradnja je za sada dosta dobra".

Za kraj Marin nam kaže kako unatoč svemu ljude oduševi ono najvrjednije, a to su ljudi.

Marin Mamuza Continental Adventure

"Općenito cijeli dojam i ambijent se ljudima svidi. No, ono što im se najviše sviđa su ljudi. Tu je primjerice Hrvatska dosta izgubila, jer se sve pretvorilo u veliku industriju i gdje se svakoga gleda kroz novac, a ne kao osobu. U BiH je to za sada još uvijek puno bolje i to je jedna prednost koju moramo koristiti. Naš najveći turistički potencijal su ljudi i priroda".

U svom kraju, na svojoj grudi, uključujući i povezujući Livnjake, nudeći livanjske specijalitete i uslugu Marin je uspio doći od ideje do realizacije. No, tu sigurno neće stati jer kako nam kaže u planu je još puno toga. No, sve s mjerom kako se ne bi pokvarila intima i mir i vizija koju je imao još od samog početka.

Pri preuzimanju teksta, obavezno je navesti hercegovina.info i autora kao izvor te dodati poveznicu na autorski članak.