TRAŽITE ORGINALAN POKLON Kreativni Mostarac Mirza Dugalić oduševljava svojim radovima

slikarstvo, Stari most, umjetnost, oslikavanje, kamen, kultura

Njegovo ime je Mirza Dugalić, ima 28 godina, živi u Mostaru i bavi se oslikavanjem kamena na kojima su uglavnom motivi Starog grada. On na malom formatu koje nudi kamen uspijeva dočarati ljepotu Starog mosta u živopisnim i veselim tonovima. Kaže kako je kao i svako dijete volio crtati.

 „Nikada nisam ispustio olovku kroz čitavo odrastanje. Olovka se pretvorila u bojice, bojice u kist i sada sam ovdje gdje jesam. Vremenom i radom moje vještine su postajale bolje, ali dječja mašta ostaje ista tako da mogu reći kako je ona zaslužna za sve što danas radim jer sam osoba koja puno mašta i iz nje crpim inspiraciju za svoje radove.“

Mirza je diplomirao na Nastavničkom fakultetu Univerziteta "Džemal Bijedić, odsjek Likovnih Umjetnosti. „Službeno sam profesor likovnih umjetnosti, mada se ne pronalazim u ulozi profesora i vjerovano neću nikada.“

Kako si došao na ideju da oslikavaš kamenje, koji su prvi motivi koje si napravio na kamenu?

Već jako dugo vremena imam svoj dućan sa suvenirima u Starom gradu i moja želja je bila osmisliti unikatan suvenir s motivima grada Mostara, a da se ne radi isključivo o slikanju na platnu. Tako sam došao na ideju da odem na obalu Neretve, skupim nekoliko kamenja na kojim bi bilo moguće slikati bojama, i tada sam naslikao prvi motiv na kamenu - Stari Most. S nekoliko prvih kamenja i nisam baš ponosan, ali napredak je bio brzo vidljiv i vremenom i praksom sam iskristalizirao svoju tehniku do najsitnijeg detalja.

slikarstvo, Stari most, umjetnost, oslikavanje, kamen, kultura

Možeš li opisati proces izrade ‘slike na kamenu’, sve kreće od kamenja koje trebaš pronaći?

Prvi korak u procesu je pronalazak odgovarajućeg kamena, a pod tim podrazumijevam kamen koji je što tanji (jer turisti ne žele da sa sobom nose suvenir koji je previše težak), sa što glađom površinom radi lakšeg iscrtavanja i nanošenja boja. Oblik kamena diktira što ću slikati - ako je kamen uži slikam neki detalj, ako je širi onda mogu naslikati panoramu itd. Drugi korak je pranje kamena kako bi uklonio svu nečistoću s njega. Nakon toga slijedi nanošenje bijele fasadne boje koja služi kao temelj. Zatim crtam motiv olovkom.

Sljedeći korak je najbitniji jer on podrazumijeva slikanje nakon čega slijedi iscrtavanje završnih detalja markerom. Sve finaliziram lakiranjem koje kamenu da taj neki lijepi sjaj, a ujedno i štiti boje. Ovaj proces možete vidjeti u formi timelapse videa na mojoj Facebook i Instagram stranici.

Osim neobičnih ‘slika na kamenu’ slikaš li na drugim materijalima?

Protekla godina je bila inovativna. Osim slikanja na kamenu i platnu, počeo sam slikati i minijaturne slike na malenim drvenim površinama koje sam stavio u prodaju kao autentične magnete koji su se pokazali kao pun pogodak. Osim toga počeo sam se baviti i pravljenjem originalne keramike i oslikavanjem iste koju sam već pustio u prodaju.

slikarstvo, Stari most, umjetnost, oslikavanje, kamen, kultura

Slikao sam skakače u raznim pozama dok skaču sa Starog Mosta na personaliziranim kutijama za Red Bull u okviru Red Bull Cliff Diving. Moj najuspješniji projekt do sada je definitivno projekt pod nazivom ''Nacrtaj mi želju'', a radi se, ukratko, o digitalnom slikanju gdje mi se ljudi mogu javiti sa bilo kakvom maštovitom idejom koju ja pretvorim u realnost.

slikarstvo, Stari most, umjetnost, oslikavanje, kamen, kultura

Kada si odlučio svoje radove pokazati javnosti?

U jednom momentu odlučio sam da ću ljudima pokazati svoje radove, ali sam odugovlačio neko vrijeme. Te dvije godine mogli su ih vidjeti samo turisti jer sam bio malo skeptičan kakva će biti reakcija naših ljudi. Međutim, kao i svaki umjetnik na kraju krajeva slikam prvo za svoju dušu i upravo to ljudi prepoznaju i to im se sviđa.

slikarstvo, Stari most, umjetnost, oslikavanje, kamen, kultura

Može li se živjeti od prodaje ‘slika na kamenu’  ili uz slikarstvo još nešto radiš?

Mislim da se na ovim prostorima ne može živjeti isključivo od originalnog slikarstva kao ili umjetnosti, i da ipak, nažalost, moraš da se prilagodiš potražnji. Najvažnije je da ne izgubiš sebe u tom procesu i da svaki moment slobodnog vremena koristiš u izvedbi svojih originalnih ideja.

Gledajući na svoje početke možeš li reći koliko si napredovao. Prepoznaju li ljudi tvoj rad?

Mnogo sam samokritičan, ali su mi podrška i oduševljenje ljudi vjetar u leđa. Porast prodaje iz godine u godinu, svi lijepi komentari i osmijesi koje dobijem kada ljude učinim sretnim nekim svojim radom su najveći dokaz mog rasta.

slikarstvo, Stari most, umjetnost, oslikavanje, kamen, kultura

Koji bi savjet dao mladim umjetnicima koji pokušavaju svoj rad prezentirati javnosti, na koji način si ostao dosljedan svom cilju?

Savjet koji bi volio da je meni dao neko u mojim počecima jeste taj da svoj rad pokažem javnosti što prije, bez obzira na strah od kritike, jer živimo u vremenu interneta koji je najveća postojeća galerija ikada. Nikada ne znate kome će se vaše djelo svidjeti, do koga će doprijeti i na koga utjecati.

Kažeš da je u tvom poslu tanka linija između ‘umjetnosti i zanata”?

U ovome je teško izbjeći ne kretati se tom linijom između ljubavi i zanata jer s jedne strane želim slikati i raditi neke projekte kao što je originalna grafička novela i prva samostalna izložba, a s druge moram zarađivati za život. Teško je vagati, ali za sada dobro balansiram.

slikarstvo, Stari most, umjetnost, oslikavanje, kamen, kultura

Otkud nalaziš inspiraciju za razne interpretacije Starog mosta na tako malom “formatu”?

Ovo se veže za prethodni odgovor pa mogu reći da je uistinu neophodno stalno crpiti inspiraciju odnekud, od okoline, pozitivnih situacija, bliskih ljudi jer bi u nedostatku iste potiskivao umjetnika i na kraju ostao samo ''zanatlija''.

Maja Ljubić, hercegovina.info