PROPOVIJEDI B 6. Uskrsna nedjelja P.

vjera, molitva, RAK, pobjeda, duhovnost, zdravlje, uticaj na zdravlje, zdravlje čovjeka, molitva, molitva za zdravlje, molitva krunice, religija, religija, vjera, molitva, 40 dana za život, Mostar, molitva, molitva, vjera, čovjek i vjera, religija, vjera, spoznaja, religija, čovjek i vjera, Papa Franjo, homilija, vjera, čovjek i vjera, život u vjeri, put Isusa Krista:, Isus, evanđelje, Njemačka, crkva, vjera, katica kiš, duhovna obnova, Gorica, Grude, katica kiš, mir, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, molitva, katica kiš, strah, katica kiš, katica kiš, katica kiš, molitva, očenaš, Papa, Papa Franjo, katica kiš, propovijed, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš,
Ljubav i zakon - proturječje

Ljubav, sloboda i zapovijedi
Moj se otac prilično uzbuđivao, kada je kaplan, (župnik je to rijetko činio), s angažmanom koji se osjećao, propovijedao o ljubavi. Po njegovom osjećaju, drugi principi kršćanskog života, kao npr. držanje zapovijedi, bili su zapostavljeni u odnosu na glavnu zapovijed ljubavi.
U narednim godinama, imao sam iskustvo, da moj otac ne stoji sam s ovim shvaćanjem. Za neke ljude je vodiljna rečenica sv. Augustina «ljubi i čini što hoćeš», vrlo opasno anarhijsko, životno shvaćanje. Ljubav izgleda, stoji slobodi bliže nego uređenje i zapovijedi. Sloboda, raspuštenost i samovolja, mogu se tek teško rastaviti jedno od drugoga. Ljubav i sloboda, izgleda da se s pojmovima «zakon i red» loše podnose.
Ivanovo Evanđelje iz kojeg smo jedan odlomak danas čuli, spaja upravo ljubav i red: «Ako držite moje zapovijedi, ostajete u mojoj ljubavi», čitamo mi tu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Velike riječi
Ivan upotrebljava s mnogo naklonosti, s velikim i jakim osjećajima, uzete motive kao ljubav, zapovijedi, radost, jedinstvo, istinu, život itd. Teško je točno odrediti, što je tada on mislio. Teško je također, ove velike riječi danas ispuniti s konkretnim sadržajima, bez da svatko o nečem drugom ne priča.
Riječ zapovijedi, sjeća naravno na zapovijedi, koje je Bog dao svom narodu pri sklapanju Saveza na brdu Sinaj. Vjerski život Židova vrtio se oko tih zapovijedi i njihovog tumačenja. U držanju tih zapovijedi pokazivala se vjernost Savezu i ljubav prema Bogu kao partneru Saveza.
Riječ ljubav je u svakodnevnoj uporabi sigurno najotrcanija i najzloupotrijebljena riječ. A ipak, sve se vrti oko toga, što ona označava. Ona budi osjećaje, nade, očekivanja... U vjerskim odnosima podsjeća na osnovne zapovijedi starog i novog saveza, na božju ljubav i ljubav prema bližnjemu.
Evađelist pokušava ovu riječ ispuniti s konkretnim primjerom Isusa. Najveći oblik ljubavi jest, kada netko daje život za svoje prijatelje. Isus je došao sa židovskim zakonom u sukob, te je kao bezakonik i od Boga napušten, bio ubijen ispred zidina grada. Njegova ljubav prema Ocu se ne može previdjeti i prema ljudima kojima je propovijedao.

Zategnutost između vjere ljubavi i vjere zakona

Zategnutost između vjere ljubavi i vjere zakona je doduše otklonjena, ako se objasni ljubav prema glavnoj zapovijedi novoga saveza, ali u praktičnom životu ona i dalje postoji.
Mi uvijek ponovno upadamo u ovaj zategnuti odnos.
Ovo nastaje jasno, npr. pri aktualnom uzbuđenju u vezi konzumiranja droga nekih prominentnih ličnosti društvenog života. Jedni vide nužnost izrazito strogog zahvata i kažnjavanja. Drugi zahtijevaju popustljivost, opravdavajući veliki utjecaj upravo kroz idole, ili čak pokušavaju stvar omalovažiti. Vrlo lako je svatko u iskušenju, mjeriti s različitim mjerilima. Sućut jednih je prvenstveno kod mnogih nepoznatih ovisnika, a suprotno je, kod poznatih zvijezda.


Kreativna zategnutost

Zategnutost između ljubavi i zakona ne da se, po mom mišljenju, otkloniti. Ona je svakom čovjeku svojstvena.
Životna sposobnost svakog čovjeka mora - to znamo mi najkasnije od S. Freuda - proći više stadija u tijeku djetinjstva, mladosti i odrasloj dobi i usavršiti se u jednom dugom procesu razvoja. U mnogim malim koracima uči čovjek naizmjeničnu igru, ljubav primiti i ljubav darivati. Biti ljubljen jest važan preduvjet kako bi (čovjek) sebe shvatio dragocjenim i vrijednim ljubavi. Tek kada se dovoljno razvio osjećaj samosvijesti, tada može čovjek darivati ljubav, sebe predati voljenom čovjeku i preuzeti odgovornost za druge.

Ne samo da se mora sposobnost ljubavi razviti. Svaki čovjek mora se znati odnostiti sa zapovijedima i normama. Kada dijete sluša, ako se plaši kazne ili oduzimanja ljubavi, uči s vremenom smisao i nužnost shvaćanja reda i - tako se mi nadamo - i akceptirati to u svojoj unutrašnjosti.
Smisao za red, pravo i zakon, pružaju podršku i oslonac i neophodni su za stabilne ljudske odnose. Smisao potrebuje jedno izravnjanje u sposobnosti za ljubav i predanje. Ljudi koji imaju u vidu samo pravo i red, otvrdnu srcem i postaju nesposobni za ljubiti. Nažalost, naš ljudski razvoj se gotovo nikad ne odvija po tako idealnoj liniji. Samo u idealnom slučaju, mogu ljubav i zakon doći beskompromisno u sklad.

Naporna napetost

Sam Isus je stajao u toj napetosti. Iz ljubavi prema ljudima, prekršio je zakone i stavio ih u pitanje. S pristranošću je liječio u subotu, kako bi kazao da Bog hoće zdrave i živahne ljude. Ozdravljanje je bilo za njega početak Božjeg kraljevstva. Isus je oprostio ljudima, tamo gdje je nama teško, da preskočimo svoju sjenu. On je integrirao ljude u svoje učeništvo, među kojima bi onaj, koji je sklon priznavanju i karijeri, bolje učinio da se ne pojavljuje u javnosti. On je dokazao čvrstinu i nije odustajao od svojih principa, iako su se neke strane protiv njega zaoštrile. On si uzima slobodu, objasniti zapovijedi svoga Oca i živjeti na svoj način.
Isus nas poziva, da ga slijedimo. Istovremeno on ne dvoji, da će se pri tome u našoj sredini ukrstiti dva temeljna interesa: naša upućenost na ljubav i naša upućenost na red.

Onaj tko hoće da me slijedi, neka uzme svoj križ i slijedi me...
P. Hans Hütter (Prijevod s njemačkog: Katica Kiš)