PROPOVIJED A 32. Nedjelja kroz godinu

vjera, molitva, RAK, pobjeda, duhovnost, zdravlje, uticaj na zdravlje, zdravlje čovjeka, molitva, molitva za zdravlje, molitva krunice, religija, religija, vjera, molitva, 40 dana za život, Mostar, molitva, molitva, vjera, čovjek i vjera, religija, vjera, spoznaja, religija, čovjek i vjera, Papa Franjo, homilija, vjera, čovjek i vjera, život u vjeri, put Isusa Krista:, Isus, evanđelje, Njemačka, crkva, vjera, katica kiš, duhovna obnova, Gorica, Grude, katica kiš, mir, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, molitva, katica kiš, strah, katica kiš, katica kiš, katica kiš, molitva, očenaš, Papa, Papa Franjo, katica kiš, propovijed, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš,
Planiranje jest pola života
Često i prečesto se ugovaraju termini. Hoćemo nekoga susresti i uzajamno izmijeniti mišljenja o zdravlju, pojadati se o bolesti ili objaviti radosno. Pomislite na randevu kojeg ste nekoć planirali. Ako postoji suglasnost o vremenu i mjestu, što sve se ne čini kako bi se pripremilo. Tuširamo se i idemo frizeru, manikiramo nokte i idemo do ormara za odjeću. Ako tamo ne nalazimo ništa odgovarajuće, «pljačkamo» automat banke i tražimo pravu odjeću u kojoj se možemo pokazati. Činimo sve da susret uspije, točni smo na mjestu sastanka, izbjegavamo teme i izraze koji bi mogli uvrijediti partnera razgovora. Možda sam suglasan i s lokalom koji mi se nikako ne sviđa, samo da događaj dobro prođe.
Vi uviđate da sam poslije Evanđelja ispričao još jednu priču. Ovo ne bi bilo uopće potrebno kod poznate i upečatljive prispodobe. Ali možda nam pomogne, kako bi mogli smislu NT (Novog testamenta) još bolje ući u trag.

Pametni i oni drugi
U Isusovoj usporedbi stavljene su si pointirano nasuprot dvije grupe ljudi: gotovo upadno je riječ četiri puta o pametnim i lakomislenim ljudima. Što ovdje znači pametan i glup, proizilazi iz opisanog držanja: pametan biti znači, tako ozbiljno shvatiti dolazeći događaj, te sve učiniti kako ga se ne bi proigralo; glup je koji misli, dovoljno je polusrčano zauzimanje i konačno će sve proći dobro.
Pametne se brinu o tome da njihova zaliha ulja u svakom slučaju bude dovoljna; lude pak ne gledaju dalje od sadašnjeg trenutka. Budući da je kasno i biva još kasnije, zadrijemale su sve. Tu se ne radi kao u drugim usporedbama NT da se ostane budnim, već o jednom dubljem načinu budnosti, naime opreznosti, kojoj je jasna situacija i po njoj djeluje. U Isusovim ustima završava usporedba s uzvikom «zaručnik dolazi» i njegov ulazak u svadbenu dvoranu. Tako se događa da lude napuštaju scenu upravo kada nastaje velik događaj. Odluka je time pala. One koje su bile pripravne ulaze sa zaručnikom u svadbenu kuću i svečani objed započinje. Težište leži na mudrim djevicama. One koje su imale premalo ulja, nisu bile istjerane, nego su se same isključile.
Isusov govor obraća se slušatelju i njegovoj slobodnoj odluci. On se može odlučiti za dolazeći događaj koji je napomenjen u Evanđelju i prema tome živjeti, ili može pasti u tromost duha koji ga čini luđakom u pogledu na djelovanje Božje. Ako živi za dolazeće, tako će njegov život u predodžbi o sreći i nesreći, o smislu i besmislu biti temeljito produžen; ako pak njegovo postojanje bude tupo, onda se mogu za njega upotrijebiti riječi 14 psalma: «Luđak kaže u svom srcu: nema Boga».
Zajednica evanđeliste Mateja, dodijelila je Isusovoj usporedbi jedan novi naglasak. U bezimenom zaručniku u Isusovj svadbenoj pripovijesti, vidi ona samoga Spasitelja, koji ne dolazi brzo, odugovlači svoj povratak na zemlju, te u odbijanju djevica koje dolaze kasnije s kupljenim uljem kao sud onima koji nisu bili pripravni za susret s Uskrslim. Matejina zajednica nije ustupila govor o sudu u korist jednog «integriranog sveopćeg neba».

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Preduhitriti krizu ulja
Iz nedjeljnog Evanđelja možemo dobiti tri motiva.
1. Dolazak
Da li mi još računamo s Isusovim dolaskom? Čekamo li mi na veliku gozbu Boga s nama? Kako mi shvaćamo nebo? Usporedba stavlja naglasak na to, da računamo već u svakodnevnici s Bogom, s njegovim dolaskom u malom, neznatnom i neupadljivom. Ljubav je rast, spremnost, pažnja, izdržljivost i strpljivost.
2. Uspješan ili neuspješan susret s dolazećim.
Kod zaručničkog dolaska postaje budućnost sadašnjošću. Upravo u sred noći, vremenu najveće tame, je vrijeme, skranje vrijeme za svjetlo. Negiranje da se zalihe ulja dijele može izazvati negodovanje. Ali ne znači li da svaki/svaka živi svoj život? Svoj osobni život ne može nitko drugi živjeti. Postoje časovi rastave, nepriopćenja. Kod Kristovog povratka bit će svaki/svaka pojedinačno pitan/pitana za njegovu/njezinu spremnost, a ne prema djelovanju i držanju drugoga.
3. Dovoljna ili nedovoljna priprema za susret
Luč života ne gori vječno. Ja se moram brinuti o gorivu. Ono je neophodno. Imati ulja u vrču, ulja vjerovanja, nade i ljubavi. Neophodno je biti budan i raspoznavati znakove vremena. Cijela egzistencija kršćana je neprestana situacija odlučivanja. Na kraju će ovisiti o tome da li je netko živio svoju vjeru ili nije, da li je išao u susret dolazećem Kristu s upaljenom svjetiljkom ili nije. Jedna «kriza ulja» treba se pravovremno spriječiti; i ovdje znači, učiniti pravu «pripremu», a ne samo to kod mirovinskog osiguranja.

Alexander Lagler (Prijevod s njemačkog: Katica Kiš)