U Galeriji Aluminij otvoren provokativni postav #musthave ak. kiparice Vesne Vuga Sušac

vesna sušac
Ljubitelje umjetnosti nije omelo niti ružno vrijeme, a ozračje unutar Galerije isijavalo je pozitivizmom, makar ova izložba, kako je i naglašeno, nikako nije podložna tzv. mainstream likovnim kretanjima niti stremljenjima široke likovne publike.

- Autorica se u svojoj igri sa životinjskim kostima, urešenim šljokicama, perlicama, umjetnom kosom, umjetnim lišćem i uopće umjetnim prikazom nestvarne stvarnosti, snažno obrušava na realnost svojega i našega doba. No, ona ne galami, nije strogim (prečesto i moralno dvojbenim) propovjednikom u halji ovih ili onih oznaka, nego se ona glasno smije, hihoće nad prazninom koja vrišti ispod kiča kojim smo zakićeni i koji prijeti konačno zatrti taj uporno zatomljivani identitet, od kojega ipak nismo pobjegli - kazao je Darko Juka, direktor Galerije Aluminij koja je ugostila ovu koščatu raskoš kao jednu od najprovokativnijih izložbi koja je ikada u njoj postavljena.

Vesnino poigravanje s lažnom pozlatom na licima našega društva uvelike je zaintrigiralo svijet likovne kritike, pa su se na #musthave, u kataloškim tekstovima, redom osvrnuli povjesničar umjetnosti prof. dr. Antun Karaman, prof. književnosti Elvira Peyraud i pjesnik Mirko Božić, dok sami postav u prostoru potpisuju ak. slikar Trpimir Grgić i ak. kiparica Mišela Boras.

Peyraud izravno ističe Vesninu nakanu uznemiravanja publike, premda se ograđuje kako je autoričinu nakanu teško iščitati, jer se ona ne izražava izravno.

- Ironična je i stalno žonglira paradoksom. Nespojivo, proturječno i suprotno su osnova svake od njenih instalacija. A takav umjetnički postupak dovodi do emotivne napetosti - piše Peyraud, na koju se prof. dr. Karaman nastavlja opaskom kako kiparica vrlo hrabro razotkriva i prividno dopadljivim i zabavnim, ali u biti surovim, sardoničkim diskursom drastično komentira.

- Vuga Sušac dobro poznaje sredinu u kojoj živi i djeluje, dobro poznaje mentalitet ljudi koje susreće i itekako dobro osjeća plemenitost izvorne ljepote, dobrote i pozitivnoga naboja i duha koje njezino životno okružje u svom biću nosi i emanira, ali podjednako dobro primjećuje i osjeća i patogenu pogubnost nedostataka i laži surogatskoga privida življenja i lažnoga sjaja s kojima se povremeno sudara, a koje nije spremna niti zaobići niti prešutjeti. Dapače, njihovo dijagnosticiranje i razotkrivanje dodatno ju senzibilizira i potiče da se još žešće obori na prazninu skrivenu iza oporih kloniranih lica izobličenih botoksom i prekrivenih glamuroznom šminkom i pogotovo na prazninu skrivenu debelim novčanicima. Kao ubojitim, i svima razumljivim oružjem i Vuga se koristi kičem, ali ne u smislu apologije kiča, već u smislu njegova ironizacije i pokude, time i pokude izvještačenoga, pretencioznoga i ispraznoga ponašanja bilo pojedinaca bilo pojedinih društvenih skupina i koterija koji, svojom nametljivošću, pompoznošću i izvještačenošću, kontaminiraju prostor - precizan je Karaman koji je pozdravio autoričinu hrabrost zbog iskoraka izvan klasične zone ugode likovne publike u nešto što je bizarnim spojem snažno privlačnoga i snažno odbojnoga.

Izložbu su zajednički organizirali Galerija Aluminij, Rektorat Sveučilišta u Mostaru i FPMOZ Sveučilišta u Mostaru, a otvorenom za besplatno razgledanje ostat će do 7. prosinca. Dok ju je prof. Karaman ocijenio kao ispravnu kritiku potrošačkoga društva koje patološki mora imati (#musthave) sve, pa i ono što mu ne treba, Peyraud zaključuje kako je ogoljena kost metaforom gole istine, odnosno kako je izložba glamuroznim defileom kostiju, kao život sam.

Dok se autorica, u iznimno emotivnomu nastupu, zahvalila svojoj publici, organizatorima, prijateljima i svojoj obitelji, prorektorica za međunarodnu suradnju pri Rektoratu Sveučilišta u Mostaru prof. dr. Sanja Bijakšić pozdravila je nazočne u ime rektora prof. dr. Zorana Tomića i u ime dekana FPMOZ-a prof. dr. Marija Vasilja. Svečanost je, Bachovom melodijom, glazbeno oplemenila studentica violine Nika Zubac.

Inače, Vesna Vuga Sušac rođena je 1976. godine u Mostaru. Diplomirala je kiparstvo 2000. godine pri ALU Sveučilišta u Mostaru, u klasi prof. Nikole Vučkovića, a poslijediplomski studij završila 2011. pri sarajevskoj ALU, u klasi prof. Mustafe Skopljaka, uz mentorstvo prof. dr. Sadudina Musabegovića. Trenutačno pohađa doktorski studij Ars Sacra pri ALU Sveučilišta u Mostaru. Članicom je ULUBiH-a, DHLU-a i ULU En Face. Izlagala je dosad na deset samostalnih i više skupnih i selektivnih izložbi u BiH i tuđinstvu. Dobitnicom je više stručnih nagrada za kiparstvo i za crtež. Profesoricom je pri FPMOZ Sveučilišta u Mostaru. Živi i stvara u Mostaru.