Matija Šerić: Mješoviti brakovi – za i protiv

ante jasak, luka kozina, Humanitarna akcija, žene, ljubav, Humanitarna akcija, Humanitarna akcija, humanitarne akcije i apeli, daj 5 za prijatelja, ljevaci, dešnjaci, ruke, transplatacija, transplatacija pluća, transplatacija bubrega, prijatelji, broj, prijateljstvo, Humanitarna akcija, humanitarne akcije i apeli, humanitarne svrhe, Srednjoškolci humanitarci, Mostar, humanitarna pomoć, Osmjeh na dar, humanitarne akcije i apeli, Daniela Škegro, đenita elezović, Humanitarna akcija, studentski zbor, prijatelj, prijateljica, prijatelji, humanitarne svrhe, humanitarne akcije i apeli, fra Didak Buntić, kap ljubavi, matija šerić, Humanitarna akcija, pomoć, humanitarne akcije i apeli, liječenje, pomoć, Beč, humanitarna aukcija, recept, srodna duša, partneri, veza, znakovi, partneri, partnerica, stvari, ponavljanje, katica kiš, istina, laž, prijatelj, prijateljstvo, lažni prijatelji, prijatelji, neprijatelj, Stari zavjet, brak, suprug, humanitarna večera, fra Mladen Hrkać, Humanitarna udruga „fr

Kod takvih brakova dolazi do kolizije između individualnog i kolektivnog. Individualna prava, odluke i preferencije pripadaju svakom ljudskom biću. Svatko je u svom mikro-svijetu sebi vlastiti kreator svog života (ili bi tako trebalo biti). Nasuprot tome, kolektivna prava, odluke i preferencije pripadaju nekoj kolektivnoj zajednici. Ona može biti etnička, državna, religijska i sl.
Individualno i kolektivno se isprepliću u svakodnevnom bivstvovanju svih nas. Teško je tu povući jasnu crtu. Točnije, nemoguće je. Naš stil, ritam i način života uvjetovan je društvenim normama zajednice kojoj pripadamo. Ljubav i brak tu nisu izuzetak. Pri odabiru bračnog partnera, ako je pripadnik/ica neke različite kolektivne zajednice, doći će do razmišljanja, teških odluka, tenzija a možda i sukoba.

Prostor bivše Jugoslavije nakon ratova prije dvadesetak godina nije više plodno tlo za miješane brakove. Formalno mnogi nemaju ništa protiv, ali u stvarnosti to je tabu tema. Pogotovo u nacionalno miješanim sredinama i područjima pogođenima ratom. Prije devedesetih bilo je baš suprotno. Miješani etničko-religijski brakovi bili su ne samo društveno prihvatljivi već i poželjni od strane političkog sustava koji je upravljao. Takvi brakovi su bili eklatantan primjer provođenja državne politike „bratstva i jedinstva". Zanimljiva je osobitost da su gradovi s najvećim brojem miješanih brakova u bivšoj Jugoslaviji postali najkrvavija poprišta kasnijih ratova. Vukovar, Mostar i Sarajevo. Očito kako multietnički brakovi nisu spriječili multietničke sukobe. Također, iznenađujuće je da u Bosni i Hercegovini, koja je prije devedesete imala najveću toleranciju prema miješanim brakovima i najveći broj istih, se vodio najžešći rat. Dok je država s najmanje miješanih brakova i s najmanjom tolerancijom prema istima, Slovenija, jeftino se provukla kroz krvavi raspad države. Da su ti brakovi bili iskreni primjer uvažavanja, tolerancije i poštovanja različitosti, trebali su učiniti ratove manje krvavim. Nisu. To su primjeri koji ne idu na ruku zagovaratelja takvih brakova, već ih negiraju.

U našim prostorima ex-Jugoslavije ali i Europe isprepliće se više krugova civilizacija i kultura. Tri su osnovna. Ovdje ćemo ih kolokvijalno nazvati rimskim, bizantskim i osmanskim kulturno-civilizacijskim krugom. U rimski krug bi spadala zapadna Europa sa svim njenim narodima i vjerama (ponajviše katoličkom i protestantskom). U bizantski krug spada istočna Europa sa svojim naroda i pravoslavljem. U osmanski krug bi spadali muslimanski narodi u Europi na čelu s Turskom. Osim ta tri kulturno-civilizacijska kruga treba nadodati i različite narode i države koji žive u Europi. Europa nije isto što i Sjedinjene Države. Svaka od pedeset europskih država je prilično različita od one druge: jezično, kulturno, ideološki... Kulturno-civilizacijski krugovi i različiti etniciteti su osnovne kolektivne zajednice s kojima se miješani brakovi moraju suočavati jer u njima i žive. Rimski i bizantski krug su bliži jedan drugome od osmanskog. Razlike su manje zbog manjih razlika između katoličanstva i pravoslavlja nego kršćanstva i islama. Osmanski krug je dosta različitiji od druga dva pa je za pretpostaviti kako kršćanima i muslimanima je teže uspostaviti funkcionalan zajednički brak.

U nekim dijelovima Europe etničko-nacionalne prepreke nisu toliko jako izražene kao kod nas na Balkanu. Npr. Finci i Francuzi nemaju naslijeđe zajedničkih ratova ni sporova. U našim krajevima je politika posvađala sve narode u susjedstvu. Kad se tome pridoda religijska raznolikost Hrvata, Srba, Bošnjaka, Albanaca sve postaje složenije. Olakotna okolnost za naše prostore je ta da stil i način življenja nisu toliko različiti u gradovima kao što su: Zagreb, Beograd, Sarajevo, Priština. Međutim, politički sukobi i prijepori su oni s najvećom težinom.

Argumenti koji idu u prilog mješovitim brakovima ističu prednost razlika. Pošto je takav brak spoj dvije različite nacije, vjere, donekle i kulture, ima više „bogatstva" od jednonacionalnih brakova. Supružnici će biti dobri građani koji će znati cijeniti one drukčije. Mješoviti brak dobar je u uvjetima globalizacije. On spada u trendove melting pota koje uporno zazivaju neoliberalni političari. Takav brak briše razlike među nacijama i vjerama pa valjda omogućuje stvaranje nekog novog unificiranog svjetskog čovjeka koji bi integrirao sve veći broj nacija, religija, rasa, kultura. Djeca u tim brakovima imat će mogućnost upoznati različitosti i neće postati ksenofobi ni ekstremisti. Slaviti će dva Božića, ili Božić i Hanuku i sl. Djeci iz tih brakova će se biti lakše prilagoditi sve raznolikijem društvu u kojem živimo. Možda će imati i dva imena od kojih će ime biti karakteristično za jednu grupu, a prezime za drugu. Djeca iz multietničkih i multikonfesionalnih brakova imat će prednost da se opredijele za etničku pripadnost po vlastitoj volji, dok to nije moguće djeci iz jednonacionalnih brakova.

Netolerancija i diskriminacija (u samom braku i u društvu) su dva najjača razloga koja ne idu u prilog miješanim brakovima. U takvim brakovima je teško postići ravnopravnost i jednakost među supružnicima. Najčešće jedan partner, često otac, nameće svoj vrijednosni sustav. Drugi partner ,najčešće žena, primoran je poistovjetiti se sa svojim partnerom: nacionalno, kulturno, vjerski ili će biti odbačen. Iako formalno svatko od njih ostane u identitetskom smislu ono što je i bio kad je ušao u taj brak, preuzme svjesno ili nesvjesno obrazac ponašanja i razmišljanja jače strane u braku. Kad je odgoj djece u pitanju to je pogotovo velik problem. Prva varijanta podrazumijeva da se djeca cijeli život dvoume kojoj nacionalno-konfesionalnoj skupini pripadati. Ostaju rastrgana između pripadnosti svojih roditelja. U drugoj varijanti djeca dobivaju indoktrinaciju od strane samo jednog roditelja i postaju žestoki nacionalisti puni mržnje i netrepeljivosti prema drugim narodima. Treća varijanta podrazumijeva potpunu nezainteresiranost i odbojnost prema etničko-vjersko-kulturnom identitetu. Takva situacija dovodi do otuđenosti od društva i problema definiranja samoga sebe.

Tko će se s kime ženiti i vjenčavati osobna je stvar svakog pojedinca. Stupanje u (mješovite) brakove je sloboda izbora Sve što se događa i nastaje iz istinske ljubavi treba pozdraviti. U našim balkanskim krajevima miješani brakovi nose sa sobom mnogobrojne probleme i komplikacije s rođacima, prijateljima, susjedima, državnim institucijama. Takvi problemi cijena su multietničkih i multikonfesionalnih brakova. Mješoviti brakovi posebno su osjetljivi u mješovitim područjima kako što su Vukovar, Knin, Mostar, Kosovska Mitrovica. U takvim sredinama supružnici će se morati nositi s većim teškoćama kakve ne bi imali u jednonacionalnom Zagrebu ili Beogradu.
Politika se ne bi smjela javno miješati u odabir pojedinaca kako je npr. bilo u bivšoj državi. Politika jugoslavenskog bratstva i jedinstva, tj. miješanja različitih naroda i vjera dovela je do užasnih ratova čije posljedice i danas osjećamo. Za sve je kriva jugoslavenska državna politika. Izvrstan primjer kako se država ne treba i ne smije ponašati.

Država kroz svoje institucije, ponajviše medije i obrazovanje treba educirati svoje žitelje što će im pozitivnoga, a što negativnoga mješoviti brakovi donijeti u život. Najvažnije, što će donijeti njihovoj djeci. Kad bi bilo istinske tolerancije, jednakopravnosti, uvažavanja, respektiranja ne bi bilo nikakvih problema. Koliko god nam trubili o tim vrijednostima istina je kako većina naroda vrlo teško tolerira sve ono što je različito od njih u svakom smislu: etničkom, religijskom, regionalnom, rasnom, ljubavnom, prehrambenom, odjevnom, glazbenom... Većina ljudi te tolerira dok si na njihovoj valnoj duljini pogleda na svijet. Kad je taj pogled u nekom smislu drukčiji slijedi društvena diskriminacija. Svačiji izbor treba poštivati. Mješoviti brakovi mogu biti fantastično dobri, tolerantni i funkcionalni, a također mogu biti izvor zla i nedaća. Na svakome je neka bira svoju sudbinu.

Matija Šerić