PROPOVIJEDI B 27. Nedjelja kroz godinu

vjera, molitva, RAK, pobjeda, duhovnost, zdravlje, uticaj na zdravlje, zdravlje čovjeka, molitva, molitva za zdravlje, molitva krunice, religija, religija, vjera, molitva, 40 dana za život, Mostar, molitva, molitva, vjera, čovjek i vjera, religija, vjera, spoznaja, religija, čovjek i vjera, Papa Franjo, homilija, vjera, čovjek i vjera, život u vjeri, put Isusa Krista:, Isus, evanđelje, Njemačka, crkva, vjera, katica kiš, duhovna obnova, Gorica, Grude, katica kiš, mir, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, molitva, katica kiš, strah, katica kiš, katica kiš, katica kiš, molitva, očenaš, Papa, Papa Franjo, katica kiš, propovijed, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, katica kiš, propovijed, katica kiš, propovijed, katica kiš,
Automobili ponedjeljka
Kada je nešto u kvaru na kompjuteru, u normalnim prilikama se izmijeni odgovarajući sastavni dio i (pokvareni) se baca. Popravak (pokvarenog) dijela se u najčešćim slučajevima ne isplati. Kod vozila i drugih mašina je često slično. Ako ste nabavili «automobil ponedjeljka» (automobil koji je izrađen na «plavi ponedjeljak» i sadrži odgovarajuće nedostatke) ili «kompjuter ponedjeljka», tada će se cijeli uređaj izmijeniti. Što će trgovac s njim učiniti, to je njegov problem. Da li će ga baciti ili popraviti i dalje progurati...

«Otpustiti»
Zastrašujuća je tendencija kada se s ljudima tako isto postupa. Na tržištu rada bivaju «otpušeni» ljudi onda, kada ih se više ne potrebuje. Ako se još isplati, postoji «preškolovanje». Ljudi koji više ne funkcioniraju posve (dobro) kao tjelesno nesposobni, teško se mogu namjestiti. Ljudi koji se mogu tek teško prilagoditi, postaju neupotrebljivi. Čovjek mora «fukcionirati», kako bi opstao u vremenu «tržišne privrede».

Brak pod zakonima tržišne privrede
Brak pod zakonima tržišne privrede prolazi slično: ako jedan partner ne donosi ono što se od njega očekuje, biva otpušten, izmijenjen.
Prije nekoliko godina upoznao sam jedan mladi bračni par. Imao sam utisak, da dobro jedno drugom odgovaraju i harmoniraju. Nekoliko mjeseci kasnije, čuo sam, da su se razdvojili. Kod muškarca se pojavila psihička bolest koja se morala liječiti s lijekovima. Ovi su pak tako jako promijenili njegovu osobnost da ovo dvoje nisu vidjeli drugi izlaz nego u rastavi. Tko može očekivati od jednog mladog čovjeka da živi cijeli život zajedno s čovjekom koji je najednom postao posve drugačiji, te za partnera postao samo opterećenje?

Promjena ličnosti
Promjena ličnosti može doći i na druge načine. Svaki čovjek raste, razvija se. Nitko ne može reći unaprijed kako će proteći taj razvoj. Različiti razvoji izazivaju često teško prebrodive probleme veza i konflikte odnosa, te postaju za harmonično partnersto u početku razdornom probom. Tko može u takvim slučajevima zahtijevati da partneri moraju njihov put zajedno nastaviti?

Kada partner više ne «funkcionira»
Oni ljudi koji razmišljaju «privredno-tržišno» su u iskušenju da «otpuste» jedno drugo i da potraže na «ženidbenom tržištu» novog partnera, novu partnerku...
Da ovakove predodžbe o partnerstvu i odnosu postoje, stavljaju nam pred oči veći dio šarenih ilustracija i mnoge knjige iz odjela «savjeti i životna pomoć».

Neizmjenjiv, nenadoknadiv
Isus je bio pitan od farizeja, da li čovjek smije otpustiti svoju ženu iz braka. Već sam način postavljanja pitanja otkriva, o kakvoj kvaliteti odnosa se radi ovim pitačima. Isus razumije brak kao osobni odnos dvaju ljudi, koji ide dublje. Supruga, suprug nije samo partner, već je jedan neizmjenjiv i nenadoknadiv TI. Jedan tako shvaćen brak je nerazrješiv. Zahtjev koji Isus stavlja na jedan takav odos, toliko je visok da ga mnogi ljudi ne shvaćaju. Isus cilja u središte srca ljudi. Tko ne bi htio biti neizmjenjiv i nenadoknadiv? Nije li to jedna od najdubljih čežnji svakog čovjeka?

Onaj tko može shvatiti, neka shvati
Ovaj visoki zahtjev ne dostižu također niti mnogi koji svim snagama teže k tomu. Za jedan brak je potrebno dvoje. O ovom «TI» ne može nitko raspolagati. Ne dozvoljava se «uhvatiti» niti kroz psihološke umjetničke zahvate... Mnogi ljudi zakazuju na tome, iako se ozbiljno trude.
Ovo ne možemo doseći s tim da mi ljude prisiljavamo na crkveno sklapanje braka, ili ih podvrgavamo nekim strogim kaznama, a oni ne vide nikakve šanse da svoj brak nastave po tom visokom idealu i često se teška srca odlučuju da nastave ići (kroz život) odvojenim putevima.

Cjeloživotna «škola odnosa»
Više očekujem od nastojanja koji će osposobi ljude za partnerske odnose i stručno ih slijediti na putu njihovog partnerstva. To bi moralo početi već mnogo prije početka jedne veze. Za to je potrebna jedna veća kompetencija (nadležnost) po pitanju odnosa. Ovu kompetenciju nalazimo kod onih koji sami posjeduju iskustva o braku ili se intenzivno bave kao bračni sprovodnici i savjetnici odnosa, nego kod ljudi koji su se odlučili za neženstvo.
Isusov zahtjev u pogledu na brak kao jedan neizmjenjiv i nenadoknadiv odnos između dva čovjeka, ne može se niti danas negirati kao konzervativan. Taj zahtjev propovijedati i održati živim, potrebuje veće napore nego što mi nalazimo u našoj srednjo-evropskoj crkvi.
P. Hans Hütter

Katica Kiš