Galerija Aluminij ugošćuje predstavljanje Al Giebe, prvoga hercegovačkog noir romana

knjiga, Galerija Aluminij, Igor Božović
...autor Al Giebe nadmašio je Joa Nesboa, Božovićevi opisi seksa živi poput pisanja E.L. James... i moglo bi se nastaviti tim slijedom nabrajanja opisnih tvorbi kojima su ocjenjivači i ono malobrojni koji su dobili vruće izdanje u ruke odmah po izlasku iz tiskarskoga stroja nastojali iskazati svoje oduševljenje. Riječ je o Al Giebi, romanu dugogodišnjega novinara, kolumniste i pjesnika Igora Božovića, koji je svoje odrastanje na neretvanskim obalama i svoje novinarsko i ljudsko stasanje u susretima sa širokim dijapazonom ljudi i neljudi, s kojima ga je posao spajao i razdvajao, uspješno utkao u svoj prvijenac, a eto odmah i uspješnicu o kojoj se priča i na koju vrebaju stalni prijatelji knjižničarskih polica.

Knjiga je objavljena u nakladi MC Terra Mostar, grafički ju je oblikovala Roberta Kapsalis, naslovnicu joj je ilustrirala ak. kiparica Mišela Boras, a u Salonu 2 Galerije Aluminij bit će prvi puta svečano predstavljena, u četvrtak, 6. kolovoza, s početkom u 19 sati.

- Već na prvoj stranici shvatila sam kako u rukama imam djelo koje kakvoćom ne zaostaje za Nesboom ili bilo kojim drugim književnikom s bilo kojega kraja svijeta, a naši trenutačni strastveni čitatelji ih čitaju i etiketiraju kao bestselere - zapisala je urednica knjige Adriana Rajič koja, čineći usporedbu između pripovjedačeva govora Miroslava Krleže i njegova književnog lika Filipa Latinovicza, između kojih se ne osjetu razliku, domeće kako je i Božović sveznajućim Hercegovcem koji je snažno uronio u suvremeno hercegovačko društvo i koji poznaje sve poteškoće i izazove toga društva, koje zorno prikazuje u ovomu djelu.

Kao o mnoge druge, ocjenjivačicu knjige Martinu Mlinarević Sopta opčinio je već sami naslov, tajanstven, nedokučiv, iz nekoga drugog svijeta... Ističe ona, potom, i dvije zanimljive dimenzije kojima je Božović protkao svoje djelo, astrofiziku i glazbu, zaključujući kako taj prvi hercegovački noir roman postaje zapravo svjetski noir fim, sa sjajnim pratećim soundtrackom i svim žanru pripadajućim činiteljima - požudom, strašću, femme fatale, tamom duše, tjeskobom, beznađem, osjećajem nemoći, društvenim kretanjima, kriminalnom hobotnicom, politikom, nasiljem, lažima i prijevarama.

- Pročitajte Božovića. Pustite na površinu jednu drugu Hercegovinu i pronađite jednoga novog sebe - poziva Mlinarević Sopta, dok njezin kolega, ocjenjivač Boris Čerkuč zamjećuje vješto Božovićevo baratanje glavnim ženskim likom Katarinom, napose imajući u vidu podneblje u kojemu je patrijarhat još uvijek neslužbenom prvom silom društva i u kojemu su ženski likovi koje pišu muškarci svedeni na razinu apsolutne bešćutne zavodnice ili apsolutne žrtve i paćenice.

- Božović između te dvije granice nalazi čitav jedan emotivni svijet, čitav jedan svemir. K tomu, napisao je roman u kojemu nema rata i ožiljaka rata, što je u BiH postalo mainstream. Radnja se odvija u našoj tranziciji, ali je potpuno lišena ratnih ožiljaka, barem onih koje se u našoj svakodnevnici uvijek nanovo pušta krvariti. No, zato je zadržao srž koju se obično skriva iza ratnih ožiljaka, sve te političare, trgovce ljudskom mukom, švercere ljudskim jadom i prodavače kratkotrajnoga užitka. Ubacio ih je u roman, objasnio vješto njihov modus operandi i pozvao nas prepoznati ih te, u budućnosti, razdvojiti žito od kukolja. Ovaj će vas roman nagnati pronaći slične likove u vašoj okolini ili ćete likove iz romana vizualizirati preko ljudi koji su već odavna u vašim životima, a što tek reći za negativce koje ćete zasigurno prepoznati u likovima s televizije i iz tiska - piše Čerkuč, snažeći intrigu oko Al Giebe.

Iskusni novinar, a mladi književnik Igor Božović, još u sebi obrađuje izvrsne početne reakcije čitatelja, tehnički nam pojašnjavajući pojam naslova, koji je arapskim nazivom za dvije zvijezde u zviježđu Lava koje se okreću jedna oko druge, do konačne smrti u eksploziji nove.

- Tako je i u Katarininu životu sve dvostruko, danju je asistenticom na institutu fizike, noću je eskort damom visoke klase, voli i nju i njega, ratuje i s mafijom i sa samom sobom. Al Gieba je, u svojoj varljivoj dvostrukoj naravi, ujedno i znamenom svih dualizama u njezinu životu, borbe razuma i osjećaja. Premda naglašeno noir, roman je ipak hibridom krimića, toka svijesti, romantičarskoga klasika, znanosti i fantastike - kazuje nam Božović, autor djela kakovo na ovomu podneblju još nitko nije napisao.